مثل نویسی درخت هرچه بارش بیشتر میشود سرش فروتر می آید داستان ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر میشود سرش فروتر می آید داستان ضرب المثل درخت هرچه بارش بیشتر سرش فروتر می آید باز افرینی مثل درخت هرچه بارش بیشتر میشود سرش فروتر میاید درخت هرچه بارش بیشتر باشد سرش فروتر می اید حکایت درخت هرچه پربارتر سربه زیرتر انشا درخت هرچه پربارتر سربه زیرتر گسترش مثل خفته را خفته کی کند بیدار

انشا در ادامه مطلب

مفهوم ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر می شود سرش فروتر می آید

معنی ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر می شود سرش فروتر می آید

مثل نویسی ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر می شود سرش فروتر می آید

در این پست در راستای جواب مثل نویسی صفحه ی ۸۳ نگارش پایه دهم، به گسترش ضرب المثل درخت هر چه بارش بیشتر می شود سرش فروتر می آید پرداخته ایم.

 

منظور این ضرب المثل به خوبی روشن و واضح است. بار درخت در واقع همان میوه درخت است . طبیعتا درخت هرچه پر میوه تر باشد، در اثر سنگینی آن‌ها خمیده تر و افتاده تر می‌شود.

این ضرب المثل را بیشتر در مواقعی به کار می برند که بخواهند بر لزوم فروتنی و افتادگی آدمی اشاره کنند.

همانطور که درخت به میزانی که میوه ببار می آورد شاخه هایش سنگین شده و بطرف زمین خم می شوند، اانسانها نیز هر چه به لحاظ علمی، ادبی و معنوی غنی تر گردند، تمایل به مطرح کردن خویش در آنان کمتر شده و نیاز به جلب توجه و فخر فروشی به دیگران در آنان کاهش می یابد.

در واقع پیام این ضرب المثل این است که این انسان‌های فروتن و متواضع هستند که از روی دانایی و بینشی که در زندگی کسب کردند، همواره در تقابل با دیگران فروتنی و تواضع پیشه می کنند و در طرف مقابل کسانی که سرشان را از روی غرور بالا میگیرند و فروتنی ندارند، اتفاقاً از روی بی باری و بی مغزی شان است .

 این ضرب المثل با کمی دگرگونی به شکل های دیگری نیز شنیده می شود. مثلاً: “درخت هر چه پر بارتر،خمیده تر” و یا “درخت هر چه پربارتر، افتاده تر.”